od niedawna otrzymujemy sygnały, że klienci chcący podbić zaświadczenie o dochodach w urzędzie skarbowym są odsyłani z kwitkiem z powodu braku deklaracji podatkowej w systemie US mimo wysyłki elektronicznej.
Uzyskaliśmy informację, że jest to ogólnopolska awaria leżąca po stronie ministerstwa finansów i dotyczy deklaracji PIT 36 oraz PIT 36L. PITy zostają wysłane na serwer ministerstwa, ale nie są rozsyłane do poszczególnych urzędów skarbowych, a co za tym idzie urzędnicy ich po prostu nie widzą.
Okazuje się, że fakt posiadania Urzędowego Poświadczenia Odbioru (UPO), z którym dany klient może się w urzędzie zjawić, niewiele pomaga. Klienci, którzy chcą zatem podbić zaświadczenie o dochodach, muszą zjawić się w US z papierową wersją PIT.
Z logicznego punktu widzenia, po usunięciu awarii wszystkie PITY powinny trafić do właściwych urzędów, natomiast na chwilę obecną nie możemy mieć takiej pewności.
Według informacji uzyskanej od Krajowej Izby Podatkowej, sytuacja może potrwać nawet do połowy marca. . Sprawę będziemy monitorować i aktualizować informacje, gdy sytuacja ulegnie zmianie.
AKTUALIZACJA INFORMACJI 10.03.2021
Po rozmowie z urzędniczką I US w Opolu mamy bardziej wiarygodne informacje, które na szczęście na chwilę obecną są bardziej logiczne.
"Awaria" w ministerstwie jak się okazuje nie jest awarią, a działaniem zamierzonym, ponieważ urzędy nie mają jeszcze odpowiedniej aktualizacji.
Innymi słowy, PITy z UPO można uznać za dostarczone do US, jednakże dopóki nie będzie tej aktualizacji, nie zaczną być opracowywane. W takiej sytuacji można po prostu załatwić zaświadczenie o dochodach w późniejszym terminie bądź udać się z kopią papierową do US, wtedy PIT zostanie zweryfikowany bez czekania na wspomnianą aktualizację.
Comments