Deklaracja podatkowa powinna zostać złożona do właściwego oddziału Finanzamt zgodnie z miejscem zameldowania. Jeśli podatnik nie posiada meldunku, urzędem odpowiedzialnym za dane rozliczenie podatkowe jest ten, do którego pracodawca odprowadził podatek dochodowy od wynagrodzenia (jego nazwa widnieje na dole Lohnsteuerbescheinigung, czyli rocznej karty, którą pracodawca ma obowiązek dostarczyć zarówno pracownikowi, jak i elektronicznie odesłać do Finanzamt).
Dlaczego zdarza się, że zeznanie zostało przekazane z jednego Finanzamtu do innego?
Powodów może być kilka..
Pierwszym jest brak informacji o zameldowaniu osoby rozliczanej. Jeśli podatnik posiada meldunek, a nie poda tej informacji przy składaniu deklaracji, zeznanie to zostanie przekazane do Finanzamtu zgodnie z adresem zameldowania.
Kolejnym powodem może być odprowadzanie przez pracodawcę podatku od dochodu do Finanzamtu odpowiedzialnego za firmy oraz spółki - ogólnie rzecz ujmując dla pracodawców (Arbeitsgebern). W związku z własną przynależnością firmy do danej instytucji, zdarza się, że karty podatkowe pracowników również zostają tam wysłane. W sytuacji braku meldunku w Niemczech, jest prawie pewnym, że deklaracja zostanie przekazana do innego Finanzamtu, który odpowiada za pracowników (Arbeitsnehmern).
Innym powodem może być wieloletnia przynależność do jednego Finanzamtu. Zdarza się, że pomimo zmiany pracodawcy, a nawet miejsca zameldowania, właściwym dla podatnika pozostaje Finanzamt, który rozliczał go za poprzednie lata.
Zdarza się również, że niektóre Bundeslandy mają osobne ustalenia wewnętrzne, zgodnie z którymi wybrane urzędy rozliczają dane firmy lub branże.
Zeznanie zostało przeniesione do innego Finanzamtu co to dla mnie oznacza?
Przekazanie zeznania z jednego Finanzamtu do drugiego nie jest bez znaczenia. Często zdarza się, że w związku ze zmianą urzędu odpowiedzialnego za deklarację, nowy urząd prosi o dostarczenie zaświadczeń EU/EWR lub potwierdzeń na prawo do odliczeń od podatku (nawet jeśli było one już wysłane do poprzedniego urzędu), a także o potwierdzenie konta bankowego (chociaż to również zostało zrobione wraz z wysyłką rozliczenia). Stąd tak ważnym jest, aby robić kopie wysyłanych do urzędu dokumentów.
Kolejną przykrą konsekwencją przekazania zeznania podatkowego pomiędzy urzędami jest wydłużający się czas opracowania zeznania i wydania decyzji.
Natknąłeś się na problem? Skontaktuj się z nami.
Comments