W ostatnim czasie coraz popularniejszą ulgą w kontekście rozliczeń podatkowych z Holandii, staje się odliczenie odsetek od kredytu hipotecznego.
Czym w ogóle jest ulga hipoteczna? Ile w związku z tą ulgą można zyskać? Czy jest to opłacalne? Jakie warunki należy spełnić, aby takie odsetki odliczyć oraz jakie dokumenty trzeba dostarczyć? Na te pytania odpowiemy w niniejszym artykule.
Czym jest ulga hipoteczna?
Ulga hipoteczna w deklaracji holenderskiej to odliczenie odsetek kredytowych od kredytu hipotecznego za dany rok podatkowy. Należy pamiętać, że jest do odliczenie od dochodu – nie od podatku. Jeśli więc przykładowo chcemy odliczyć 2000€ odsetek, a nasz zwrot bez tej ulgi wynosi 0€, to nie oznacza więc, że nasz zwrot zmieni się na 2000€. Zwrot rzeczywisty uzyskamy po obliczeniu konkretnego procentu z tej kwoty, a tenże procent zależy od progu podatkowego, w którym się znajdujemy. Na przykład przy progu podatkowym 36,93% nasz zwrot z tytułu samej ulgi wyniesie 738,6€.
Jakie warunki należy spełnić, aby można było zastosować ulgę hipoteczną?
podatnik / podatnicy (jeśli rozliczenie jest wspólne) muszą być tzw. podatnikami kwalifikowanymi. Więcej o kwalifikowalności i zaświadczeniu niezbędnym do jej udokumentowania znajdziesz w naszym artykule: Zaświadczenia o dochodach
kredyt, którego odsetki chcemy odliczyć musi być wzięty na główną rezydencję podatnika
umowa kredytowa musi być podpisana na okres maksymalnie 30 lat
Czy i kiedy jest to opłacalne?
Ulga hipoteczna nie zawsze jest opłacalna. Są przypadki, gdy nie przynosi ona żadnego skutku. W takich wypadkach ważne jest określenie opłacalności zastosowania tego odliczenia. Od czego więc zależy nasz zwrot z ulgi hipotecznej? Wysokość odliczenia zależy od kilku czynników:
wysokość odsetek zapłaconych w danym roku
wartość nieruchomości, na którą zaciągnięto kredyt hipoteczny
rozliczenie wspólne/indywidualne – dotyczy współkredytobiorców
Powyższe czynniki bezpośrednio wpływają na zwrot uzyskany z tytułu ulgi hipotecznej. Wysokość odsetek to dość jasny czynnik – im wyższe odsetki, tym więcej możemy ich odliczyć. Na odliczone odsetki wpływa także wartość nieruchomości. Około 0,6% wartości nieruchomości należy odliczyć od zapłaconych odsetek – to, co nam zostanie, może być dopiero odliczone od dochodu.
Kwestia rozliczenia wspólnego czy indywidualnego pozwala nam określić, czy odliczamy 100% odsetek, czy np. 50%. Zdarzają się też inne konfiguracje, jednak 100% i 50% to najczęstsze sytuacje. Jeśli zatem podatnik jest kwalifikowany wraz z partnerem fiskalnym, z którym spłaca kredyt, to odliczymy całość odsetek. Jeśli jednak nie byłoby możliwe ujęcie partnera w rozliczeniu, to wszystko dzielimy na pół, tj. zarówno odsetki, jak i wartość nieruchomości, którą od nich odliczamy.
Jeśli już wiemy, że ulga ta jest opłacalna, to jakie dokumenty należy uzyskać?
1. Jeśli podatnik jest zameldowany w Holandii i wziął kredyt hipoteczny w holenderskim banku:
jaaropgave z banku
faktura od notariusza – tylko jeśli rozliczamy się z ulgą hipoteczną za rok, w którym zaciągnęliśmy kredyt – w takim wypadku odliczamy jedynie koszty zaciągnięcia kredytu z tejże faktury, które z reguły wynoszą więcej niż odsetki spłacone w jakimkolwiek kolejnym roku podatkowym. Dzieje się tak, ponieważ aby móc odliczyć odsetki kredytowe, musimy je spłacać od początku roku podatkowego – jeśli więc weźmiemy kredyt w trakcie roku, nie spełnimy tego warunku.
Średnia kwota odliczenia kosztów finansowania kredytu mieści się w przedziale 2000€ - 6000€.
2. Jeśli podatnik zameldowany jest poza Holandią i ma kredyt w nie-holenderskim banku:
umowa kredytowa – jeśli stosujesz tę ulgę za naszym pośrednictwem po raz pierwszy
zaświadczenie z banku potwierdzające wysokość zapłaconych odsetek za dany rok oraz wysokość zadłużenia na dzień 31.12 w danym roku
faktura od notariusza, jeśli rozliczasz rok, w którym zaciągnięty został kredyt hipoteczny
Poza wymienionymi dokumentami konieczne jest wypełnienie krótkiego kwestionariusza.
A co, jeśli moja sytuacja jest niestandardowa?
Mimo tego, że wykonaliśmy wiele rozliczeń z ulgą hipoteczną, zdarza się, że mamy do czynienia z sytuacjami rzadziej spotykanymi, jak np. refinansowanie hipoteki, spłata jednej hipoteki i zaciągnięcie kolejnej w tym samym roku podatkowym, częściowy wynajem nieruchomości obciążonej hipoteką, etc.
Jeśli jednak Twoja sytuacja jest nieco bardziej skomplikowana, ale spełniasz główne wymogi formalne, to każdy taki przypadek może zostać skonsultowany z urzędnikiem z Belastingdienst odpowiedzialnym za tego typu rozliczenia. Jeśli więc ulga w takim wypadku nie będzie możliwa, uzyskasz od nas sprawdzoną informację zwrotną.
コメント